Mooie opbrengst tijdens succesvol Hartekind Gala

Op dinsdag 13 december 2022 jl vond het Hartekind Gala plaats in het AFAS Theater te Leusden. Het was een prachtige avond met optredens van Hartekind Toon en zijn goede vriendin Noa (beide 12 jaar), Jim Bakkum en Niels Geusebroek.

Dit jaar werd het Hartekind Gala gepresenteerd door Anne-Mar Zwart en zij wist samen met een aantal hartekinderen er een mooie avond van te maken voor de aanwezige gasten. Bekijk hier de prachtige foto's die door fotograaf Sandra Stokmans zijn gemaakt tijdens deze avond.

Het Hartekind Gala stond dit jaar in het teken van het onderzoek saturatiemeting als screening op aangeboren hartafwijkingen. Stichting Hartekind investeert in saturatiemeters voor alle eerstelijns verloskundigen en kan hiermee 35 kinderlevens per jaar redden.

De hartafwijking is de meest voorkomende aangeboren afwijking. Ongeveer een kwart van de kinderen geboren met een hartafwijking heeft een zogenaamde kritische hartafwijking. Als er niet medisch wordt ingegrepen, overlijden zij in de eerste levensmaand. Het vroegtijdig ontdekken is cruciaal om snel te kunnen ingrijpen. Op dit moment wordt nog ongeveer 30-40% van de kritische hartafwijkingen gemist tijdens de 20-weken echo. Na de geboorte zijn symptomen niet direct zichtbaar; die ontstaan meestal pas na een aantal dagen. Dan is het soms al te laat. Door het uitvoeren van een saturatiemeting* door alle eerstelijns verloskundigen op een aantal vaste momenten na de geboorte, kunnen 35 hartafwijkingen per jaar in Nederland worden opgespoord én 35 kinderlevens worden gered! En het is niet belastend voor het kind of de ouders! Meer informatie over dit onderzoek is hier te vinden.

Met de mooie opbrengst van maar liefst €133.850,-- kan Stichting Hartekind weer eerstelijns verloskundigen voorzien van een saturatiemeter.

De aftermovie van het Hartekind Gala 2022 is hier te bekijken.

Video credites: Maaike Bosma - Attentie!

Graag tot volgend jaar!