Kinderen uit heel Nederland geven Hartekind een gezicht

Als je de cijfers kent, laat het je niet meer los: 1 op de 100 kinderen wordt geboren met een hartafwijking. Tweederde van de hartekinderen moet vlak na de geboorte één of meerdere levensreddende operatie(s) ondergaan. Maar helaas... geopereerd is niet hetzelfde als genezen. Veel hartekinderen hebben te maken met een kortere levensverwachting en een lagere kwaliteit van leven. Dat moet en kán anders.

Onderzoek is dé oplossing en jouw donatie maakt dat mogelijk. Want alleen met nóg meer donateurs kunnen we voldoende levensreddend onderzoek financieren.

Word donateur

Of doe een eenmalige donatie

Persoonlijke verhalen

Tijdens de Hartekindweek delen we elke dag het persoonlijke verhaal van een hartekind. Zij geven letterlijk een gezicht aan Hartekind. Het leed van hartekinderen en hun omgeving, dat veelal achter de voordeur blijft, wordt hiermee beter zichtbaar gemaakt. En meer zichtbaarheid en bewustwording is HART nodig!

Tessa

Wes

Tijdens de 20-wekenecho wordt een hartafwijking ontdekt bij Tessa. Zonder operatie vlak na haar geboorte zou Tessa niet lang in leven blijven.

Wes is geboren met een ongebruikelijke combinatie van hartafwijkingen. Pas 1,5 jaar oud en nu al heeft hij twee zware operaties achter de rug.

Lees het hele verhaal

Jack (8) uit Vreeland

Jort (13) uit Eursinge

Pas 3 weken na zijn geboorte mochten zijn ouders Jack voor het eerst vasthouden. Hij werd geboren met een 'transpositie van de grote vaten', waarbij de longslagader en de lichaamsslagader zijn omgedraaid.

Jort is geboren met het 'Lang QT Syndroom', wat leidt tot levensbedreigende hartritmestoornissen. Een kastje in zijn buik grijpt in als zijn hartritme op hol slaat. Zo is Jort al ontelbare keren van de dood gered. Aangstaanjagend om mee te maken; dat went nooit.

Zijn moeder Ilona gaf een interview aan Radio Drenthe.

Luister het radiofragment

Victor uit Zwolle

Levi (10) uit Utrecht

Na zijn geboorte zagen zijn ouders langzaam het leven uit hun kleine mannetje wegglippen. Victor bleek een kritieke ‘pulmonale stenose’ te hebben, waarbij zijn longslagader klep niet functioneerde. Hij was pas 2 dagen oud toen hij zijn eerste ingreep kreeg.

Zijn moeder Nienke gaf een interview aan het AD en is op 11 februari om 22:30 uur  op SBS6 te zien in Hart van Nederland.

Moeder Kim: “Onze zorgen zijn nooit helemaal weg. Daarom leven we met de dag en proberen we niet te leven in angst, maar het leven te vieren. Elke dag voelen we dat stukje zorg én is er ook altijd dankbaarheid.’’

Kim deelde hun verhaal bij Radio Utrecht. RTV Utrecht schreef er een artikel over.

Lees hier het hele verhaal

Lees hier het hele verhaal

Giulian (1) uit Maastricht

Mikky (1) uit Noord-Holland

Giulian balanceerde geruime tijd tussen leven en dood. Gelukkig was Giulian sterk en na weken van onzekerheid knapte hij op en deed zijn mooie, kleine oogjes open.

L1 maakte tekende het verhaal van Giulian op.

Moeder Nanette: “Toen we bij hoorden dat ons kindje een hartafwijking had, sloeg de angst ons om het hart. Bang om ons kindje te verliezen. Dankzij de vroegtijdige diagnose, operatie en behandeling heeft Mikky het overleefd."

NH nieuws maakte een reportage en artikel over het verhaal van Mikky.

Lees het hele verhaal

Joep (4) uit Vught

"We gingen naar de huisarts met een verkouden kind en kwamen terug met een hartafwijking."

Omroep Brabant maakt een reportage over het verhaal van Joep.

Wat we doen

Stichting Hartekind zet zich met hart en ziel in om de overlevingskans van hartekinderen te vergroten en hun kwaliteit van leven te verbeteren. Hartekind financiert levensbelangrijk onderzoek en geeft voorlichting aan ouders. Zo komt een wereld waarin hartekinderen ook onbezorgd kind kunnen zijn, steeds dichterbij.

Help mee

Om voldoende levensreddend onderzoek te financieren, is veel geld nodig. Jaarlijks 4 miljoen euro om precies te zijn. Help jij mee? Word dan nu vaste donateur van Stichting Hartekind. Daarmee financieer je direct levensbelangrijk onderzoek en geef je een gezonde toekomst aan 25.000 hartekinderen in Nederland. Elke bijdrage maakt verschil en wordt goed besteed.

Word donateur

Pers & promotie

Het persbericht rondom de Hartekindweek van Stichting Hartekind is hier te downloaden.
Overig promotiemateriaal zoals stopperadvertenties, online banners en radiospots zijn hier te vinden.

Voor meer informatie over Stichting Hartekind kunt u contact opnemen met Monique Hoppenbrouwers (Media & Voorlichting) via m.hoppenbrouwers@hartekind.nl of 06-48261277.

« Bekijk alle nieuwsberichten