Standpunt dierproeven

Stichting Hartekind financiert onderzoek met dierproeven. Enkel als er geen dierproefvrij alternatief is en er sprake is van een duidelijk omschreven doel. Hiervoor vindt beoordeling plaats door de Wetenschappelijke AdviesRaad. Voordat dierproeven uitgevoerd mogen worden zijn vergunningen nodig van de Centrale Commissie Dierproeven (CCD). Daarnaast is er ook wetgeving voor dierproeven. Bijvoorbeeld bij nieuwe medicijnen is het wettelijk verplicht om deze eerst te testen op proefdieren voordat deze toegelaten worden.

Huidige onderzoeken

Op dit moment financiert Stichting Hartekind één onderzoek waarbij dierproeven betrokken zijn. Een voorbeeld zijn de zebravisje, waarvan veel geleerd kan worden. Zij zijn namelijk van nature in staat om hartspiercellen weer gezond te maken, mensen kunnen dat niet.

Proefdiervrij

Het liefst ziet Stichting Hartekind al het onderzoek van nu en in de toekomst proefdiervrij. Gelukkig zijn er veel technologische ontwikkelingen waardoor onderzoek steeds minder afhankelijk wordt van dierproeven. Stichting Hartekind financiert daarom ook alleen onderzoek met dierproeven als er echt geen ander alternatief is, en financiert ook onderzoek dat nieuwe technologie ontwikkelt.