Sporten blijkt toch goed mogelijk voor grote groep hartekinderen

Veel kinderen met een bicuspide aortaklep kregen tot nu toe het advies om voorzichtig te zijn met sporten omdat dit mogelijk gevaarlijk zou kunnen zijn. Een bicuspide aortaklep is de meest voorkomende aangeboren hartafwijking waar eén tot twee op de honderd kinderen aan lijdt. Uit onderzoek gefinancierd door Stichting Hartekind en de Hartstichting blijkt nu dat ook kinderen met deze aandoening met een gerust hart kunnen sporten.

Wetenschappers van het Radboudumc vroegen meer dan 400 mensen met een bicuspide aortaklep naar hun sport- en beweeggedrag gedurende hun leven. De wetenschappers vonden geen nadelig verband tussen sporten en problemen aan de aortaklep, zoals een vernauwde of lekkende klep, of een verwijding van de aorta. Het maakte niet uit wat voor soort sport de mensen deden en ook de hoeveelheid en de intensiteit van inspanning had geen negatieve effecten. De wetenschappers zagen zelfs dat mensen die met name sporten op hoge intensiteit of die aan sporten zoals voetbal, hockey en tennis deden, mogelijk minder vaak een vernauwde aortaklep hadden.

Meest voorkomende aangeboren hartafwijking
Eén tot twee op de honderd kinderen wordt geboren met een bicuspide aortaklep. Hun aortaklep heeft niet drie, maar twee klepbladen. Het is daarmee verreweg de meest voorkomende aangeboren hartafwijking. Een aortaklep met slechts twee klepbaden werkt meestal goed, daarom wordt de aandoening vaak per toeval ontdekt tijdens het maken van een echo van het hart. Na het krijgen van de diagnose moeten kinderen met deze aandoening regelmatig op controle komen. Dat komt omdat zij een groter risico hebben op hartproblemen, zoals een vernauwde of lekkende aortaklep of een verwijding van de aorta.

Voorzichtig met sport
Tot nu toe kregen veel mensen met deze aangeboren hartafwijking het advies om voorzichtig te zijn met sport. Door de hogere bloeddruk en krachtigere bloedstroom tijdens het sporten zouden de hartklep en de aorta mogelijk sneller achteruitgaan. De wetenschappers van het Radboudumc hebben dit onderzocht en vonden geen verband tussen sporten en hartklep- of aortaproblemen.

Gezond oud worden
Deze geruststellende boodschap biedt hoop voor de grote groep kinderen die een bicuspide aortaklep hebben. Ook deze kinderen kunnen nu in principe met een gerust hart bewegen en sporten om op een zo gezond mogelijke manier ouder te worden.

Dankzij betere zorg en operaties op jonge leeftijd zijn de overlevingskansen van kinderen met een aangeboren hartafwijking sterk verbeterd. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor de zorg van deze kinderen en volwassenen van de toekomst. Zij hebben namelijk een verhoogd risico op het ontwikkelen van een hart- of vaatziekte later in hun leven, zoals hartfalen of hartritmestoornissen.

Grote landelijke samenwerking
Dit onderzoek maakt deel uit van het Outreach-consortium. Dit is een groot landelijk onderzoeksproject naar het eerder herkennen en beter behandelen van de gevolgen van aangeboren hartafwijkingen. Het doel is dat meer kinderen met een aangeboren hartafwijking gezond oud kunnen worden. Onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen is heel complex. Daarom is het Outreach-consortium een samenwerking tussen alle academische ziekenhuizen die betrokken zijn bij de behandeling van patiënten met een aangeboren hartafwijking in Nederland, evenals diverse onderzoeksinstituten. Dit zijn het Erasmus MC in Rotterdam, Amsterdam UMC, LUMC in Leiden, UMC Groningen, UMC Utrecht, Radboudumc Nijmegen en het Hubrecht instituut in Utrecht. Stichting Hartekind en de Hartstichting investeren samen € 3 miljoen in dit landelijke onderzoeksproject.

« Bekijk alle nieuwsberichten